Nuomonės kūrinys. Autorius: Ilona Bērziņa
„Komunikacijos klaida“ buvo (Latvijos susisiekimo ministras Kasparas) Briškensas nesugebėjimas tinkamai ir laiku paaiškinti gyventojams sprendimo sumažinti „airBaltic“ kapitalą puse milijardo eurų; „Komunikacijos klaida“ buvo (Latvijos gynybos ministro) Andrio Sprūdo, švelniai tariant, netikslūs teiginiai dėl netikėto Rusijos bepiločio orlaivio įžengimo į Latvijos oro erdvę. Dabar aiškėja, kad Latvijos gyventojų šokas dėl žinios, kad šią vasarą bus atšaukta 4 670 „airBaltic“ skrydžių, taip pat buvo „komunikacijos klaida“.
„airBaltic“ problemą bandoma sušluoti „po kilimėliu“ naudojama gerai žinoma taktika – pirma penktadienį, sausio 3 d., skelbiama, kad koalicija apsispręs dėl pokyčių aviakompanijos vadovybėje, vėliau – pirmadienio vakarą. , sausio 6 d., aiškina valdančioji koalicija tokio sprendimo nepriims, o įmonės darbas bus vertinamas akcininkų susirinkime 21 d. sausio mėn. Turint omeny, kad po skandalingo airBaltic pranešimo sausio 3 d. turėjo įsikišti net ministras Briškensas su pareiškimu, darytina išvada, kad vyriausybės komentarai iš esmės buvo skirti parodyti, kad (Latvijos premjerė Evika) Siliņa viską stebi. Tvirtas pozicijas visame tame pademonstravo tik Žaliųjų ir žemdirbių sąjunga (ZZS), kuri laikosi nuomonės, kad („airBaltic“ vadovas) Martinas Gaussas prarado partijos pasitikėjimą ir turėtų būti atleistas.
Martinas Gaussas: lėktuvų nuoma yra pelningiausia verslo dalis
Problemos šaknys ta, kad „airBaltic“ vis dar negali išvengti nuostolių, o bendrovės kapitalo sumažinimo 571 mln. eurų iki pirminio viešo akcijų platinimo (IPO) greičiausiai nepakako viskam išspręsti. „airBaltic“ tarybos pirmininkas Klāvas Vaskas sausio 2 d. – tą pačią dieną, kai aviakompanija paskelbė apie 4 670 skrydžių šį vasaros sezoną – „Linkedin“ paskelbė, kad „greičiausiai neišvengiama papildomų paskolų iš valstybės“.
Tai reiškia, kad labai tikėtina, kad „Pratt & Whitney“ nesugebėjo laiku atlikti trijų oro bendrovės „Airbus A220-300“ lėktuvų variklių techninės priežiūros, nes tai leido oro bendrovei atsikratyti nuostolingų maršrutų, įskaitant neseniai atidarytus. .
Kaip feisbuke rašė ekonomistas Aivars Strakšas: „Pirmiausia G. Gaussas paskelbė, kad atšauks arti penkių tūkstančių skrydžių, nes buvo blogi varikliai ir teko daug taisyti, nes gamintojas nesusitvarkė su darbų kiekiu. Tada jis patikslino, kad bendras nukentėjusių orlaivių skaičius yra trys, o tai sukėlė dar daugiau painiavos, nes 2024 m. buvo devyni lėktuvai, o planuoti skrydžiai, ačiū Dievui, buvo įvykdyti nepaisant to. Tuo tarpu vokiečių „Lufthansa“ ir toliau naudojasi 21 „Airbus A220-300“ lėktuvu, kuriuos „airBaltic“ kartu su visa įgula jai nuomoja.
Žmonės šokiruoti ne tik dėl to, kad iš esmės buvo išmesta apie 67 000 keleivių, bet ir dėl to, kad iki sausio 2 d. (imtinai) bilietus į atšauktus skrydžius dar buvo galima įsigyti airBaltic svetainėje. Tačiau lėšos bus grąžintos per 21 dieną. Tai reiškia, kad „airBaltic“ šiuos pinigus galės naudoti visą šį laiką.
Gruodžio 6 d. LTV laida „Rīta Panorāma“ paklausė Martino Gauso, kodėl aviakompanija savo lėktuvus nuomoja, o ne naudojasi savo skrydžiams. Gaussas teigė, kad dabartinis aviakompanijos verslo modelis numato sutelkti dėmesį į dvi kryptis – „nuomą su įgula“ ir bilietų pardavimą savo skrydžiams, ir pridūrė, kad orlaivių nuoma yra pelningesnė iš šių dviejų.
Tālis Linkaits: problemos su varikliais tęsis dar kelerius metus
Buvęs Latvijos susisiekimo ministras Tālis Linkaits 4 670 skrydžių atšaukime nemato nieko nusikalstamo. Pasiteiravus, ar įmanoma, kad „airBaltic“ apie variklio priežiūros vėlavimus sužinojo tik prieš Kalėdas, Linkaits BNN atsakė „taip“, primindamas, kad „airBaltic“ ir „Pratt & Whitney“ 2024 metų rugsėjį pasirašė išsamios techninės priežiūros sutartį dėl orlaivių su PW1500G GTF varikliais. Kalbėdamas apie variklio techninės priežiūros vėlavimą, Tālis Linkaits sakė: „Tai dažna problema aviacijos pramonėje, „Pratt & Whitney“ praktikoje ir apskritai darbe su varikliais. „Wizz Air“ visai neseniai paskelbė apie panašias problemas, kai dėl variklio trūkumo buvo sustabdytos kelios dešimtys lėktuvų. Oro linijų bendrovės žino, kad ši problema tęsis keletą metų. Manau, kad „airBaltic“ priklausė nuo naujos sutarties ir kad ši sutartis nebus įvykdyta laiku.
„airBaltic“ atsakymai į BNN pateiktus klausimus
Aviakompanijai paskelbus apie skrydžių atšaukimą, BNN paprašė aviakompanijos paaiškinimų dėl šio sprendimo. Žemiau pateikiame atsakymus, gautus iš airBaltic Korporatyvinės komunikacijos biuro.
Kiek orlaivių reikia prižiūrėti variklius, jei bendras atšauktų skrydžių skaičius siekia 4 670?
Šiuo metu paveiktų orlaivių skaičius yra labai nepastovus, ir tai gali kisti per trumpą laiką. Aviakompanija yra priversta atšaukti tik maždaug 5% visų 2025 metais suplanuotų skrydžių.
Kodėl susiklostė situacija, kai keliems „Airbus A220-300“ lėktuvams vienu metu prireikė variklio priežiūros? Ar tikrai nebuvo galimybės paskirstyti išlaikymo per nustatytą laikotarpį? Jei tam nebuvo būdo, tai kodėl?
Pagrindinis „airBaltic“ prioritetas yra saugumas, o savalaikė variklių priežiūra yra pagrindinis jos užtikrinimo aspektas. Aviakompanija griežtai laikosi variklių gamintojo (Pratt & Whitney) ir tarptautinių stebėjimo institucijų EASA (Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūros) nustatytų techninės priežiūros grafikų. Tam tikri techninės apžiūros ir remonto intervalai yra privalomi ir nedalomi, siekiant užtikrinti maksimalų skrydžių saugumą. Todėl, jei keli varikliai vienu metu pasiekė gamintojo ir reguliuotojų nustatytą techninės priežiūros ciklą, aviakompanija neturi galimybės lanksčiai skirstyti šios procedūros į mažesnius laiko tarpus.
Kodėl pranešimas apie 4 670 skrydžių atšaukimą pasirodė tik 2025 m. sausio 2 d.? Ar tai nebuvo kažkas, kas buvo žinoma anksčiau?
„Pratt & Whitney“ vertinimai buvo labai įvairūs. Variklių gamintojo nesugebėjimas įvykdyti techninės priežiūros įsipareigojimų turėjo didelės įtakos „airBaltic“ „Airbus A220-300“ lėktuvų parkui. Remiantis besikeičiančiomis prognozėmis, 2024 metų pabaigoje buvo aišku, kad dėl šio samprotavimo „airBaltic“ bus priverstas koreguoti vasaros tvarkaraštį. Tai buvo padaryta laiku – prieš prasidedant vasaros sezonui, kad nebūtų daugiau trikdžių piko metu. Nukentėję keleiviai dabar gali rinktis alternatyvius „airBaltic“ skrydžius arba prašyti grąžinti visus pinigus.
Kodėl dauguma atšauktų skrydžių į šalis, kurias „airBaltic“ neseniai paskelbė kaip naujas kryptis? Ar tai nepadaro nepataisomos žalos „airBaltic“ ir Latvijos valstybės reputacijai šiose šalyse?
Analizuodama savo maršrutų tinklą, „airBaltic“ visada atsižvelgia į daugybę tarpusavyje susijusių veiksnių, tokių kaip oro uosto apkrova, skrydžių paklausa, turimas skrydžių laikas ir kiti susiję strateginiai aspektai, kad poveikis keleiviams būtų kuo mažesnis. Pasirinkdama laikinai sumažinti skrydžių skaičių, „airBaltic“ stengiasi orientuotis į tuos maršrutus, kuriuose keleivių srautas yra stabilus ir ekonomiškai pagrįstas. Atlikus nuodugnią ir nuodugnią maršrutų tinklo analizę, buvo nuspręsta vasaros sezono skrydžių tvarkaraštį pritaikyti prie esamos situacijos.
Ar tai nereiškia dirbtinai didinti 2024 m. bendrovės apyvartą šių 4 670 atšauktų skrydžių sąskaita?
Atšaukti skrydžiai neturi įtakos 2024 metų „airBaltic“ finansiniams rezultatams, nes buvo perkami užsakymai skrydžiams 2025 m. Aviakompanijos 2024 metų finansinis planas ir biudžetas jau buvo parengti iš anksto, o tuo metu buvo pateiktos ir praėjusių metų finansinių rezultatų prognozės. III ketvirčio rezultatų paskelbimo. Be to, informacija apie 2024 metų finansinius rodiklius bus paskelbta šį pavasarį, kai taip pat planuojama pateikti 2025 metų prognozes.
Ar dar galima airBaltic svetainėje užsisakyti skrydį, kuris bus atšauktas šią vasarą?
Paveiktų skrydžių atšaukimas yra daug laiko reikalaujantis procesas ir gali užtrukti kelias valandas. Sistemoje pakoregavus visus skrydžių tvarkaraščius, konkrečių skrydžių nebebus galima įsigyti.
Ar „airBaltic“ kompensuos savo klientams atšauktus skrydžius?
Atšauktų skrydžių atveju „airBaltic“ veikia pagal visus galiojančius Europos Sąjungos keleivių teisių reikalavimus. Keleiviams, kurių skrydis atšauktas, aviakompanija siūlo galimybę nemokamai pakeisti skrydžio rezervaciją arba prašyti visiškai grąžinti pinigus.
Taip pat skaitykite: KNAB tirs galimą airBaltic vadovo interesų konfliktą
Sekite mus Facebook ir X!